Najčastejšie otázky začiatočníkov

  • 1. Na hodinu jogy idem prvýkrát, čo si so sebou zobrať a obliecť?

    Väčšina štúdií má podložky k dispozícii, ale vždy si to vopred over. Ideálne je si doniesť na podložku uterák – z hygienických dôvodov. Na jogu potrebuješ pohodlné oblečenie – žiadne gombíky, zipsy a šnúrky, ktoré by ti zavadzali. Joga sa cvičí na boso, nepotrebuješ topánky ani ponožky. Väčšina štúdií poskytuje aj pitný režim, no nie všetky majú k dipozícii sprchy.

  • 2. Môžem cvičiť jogu, keď nie som flexibilný/á?

    Na cvičenie jogy nepotrebuješ žiadnu špeciálnu predispozíciu. Flexibilita a mobilita, podobne ako sila a rovnováha, sa jogou získava. Ak si začiatočník, radím, nájsť si hodiny zamerané pre začiatočníkov. Jednak sa naučíš cvičiť od samých začiatkov a takisto sa nebudeš cítiť nepríjemne pri pohľade na pokročilejších jogínov. Môžeš natrafiť aj na hodiny, ktoré nebudú špecifikované, v tom prípade, oboznám lektora, že si začiatočník a takisto ho informuj v prípade zdravotných problémov.

  • 3. Mám si vybrať individuálnu alebo radšej skupinovú lekciu jogy?

    To závisí od Tvojich časových a finančných možností. Môžeš nájsť aj menšie skupiny ľudí, kde má lektor/ka viac priestoru a možností venovať sa Ti individuálne. Nie je to však pravidlo. Skupinové hodiny sú lacnejšie a môžeš spoznať nových, podobne zmýšľajúcich ľudí. Individuálne hodiny sú drahšie, ale máš väčšiu časovú flexibilitu a lektor/ka sa venuje iba Tebe. Máš čas a priestor na otázky a takisto bude hodina zameraná na Tvoje potreby a možnosti.

  • 4. Ktorý štýl jogy si vybrať?

    Existuje moho štýlov jogy a takisto sú lekcie jogy označované rôznymi názvami. Ak s jogou začínaš, pravdepodobne sa nevyhneš tomu, že budeš musieť skúšať. Ani lekcie s rovnakým názvom nebudú úplne rovnaké, veľa záleží aj od konkrétneho učiteľa. Lekcie by však mali byť vždy označené podľa obtiažnosti, prípadne pri nich nájdeš popis, na základe ktorého si vyberieš.

    Najbežnejšie štýly jogy v skratke:

    Hatha joga – tradičný štýl jogy, vhodný pre všetky úrovne. Cvičí sa pomalšie a v každej pozícii sa zotrváva aspoň niekoľko dychov.

    Asthanga joga – ucelený systém zostáv. Cvičia sa stále rovnaké zostavy bez zmeny poradia cvikov. Je fyzicky náročná, ale buduje sa postupne. Vhodná pre všetky úrovne a pre tých, ktorí majú radi disciplínu.

    Bikram joga – ucelená zostava 26 pozícií, ktorá sa cvičí v miestnosti zahriatej na 40°, takže sa budete poriadne potiť. Vďaka teplu ľudia dosahujú rýchle výsledky – schudnutie, detox a zvýšenú flexibilitu.

    Hot joga – podobne ako Bikram joga, aj tento štýl jogy sa cvičí v zahriatej miestnosti, učitelia však môžu zostavu variovať.

    Power joga – vychádzajúca z moderných poznatkov o anatómii, zameraná hlavne na budovanie sily a môže pomôcť aj pri chudnutí. Vhodná pre všetky úrovne a všetkých čo si radi dobre zacvičia.

    Yin joga – pomalý štýl jogy, pri ktorom sa v pozíciach zotrváva min. 3 minúty a používajú sa rôzne pomôcky. Jej cieľom je pracovať na hlbokých štruktúrach tela – kĺby, šľachy, väzy a fascie. Pôsobí veľmi uvoľňujúco aj na myseľ, vhodná ako príprava na meditáciu alebo kompenzácia fyzicky náročných aktivít. Vychádza z Hatha jogy a tradičnej čínskej medicíny. Vhodná pre všetky úrovne a všetkých, ktorí hľadajú hlavne uvoľnenie.

    Vinyasa joga – dynamický štýl jogy, kde sa prechádza z pozície do pozície v rytme dychu. Vhodná pre všetky úrovne. Buď však pripravený na zvýšený tep a potenie.

    Iyengar joga – ucelený systém, pri ktorom sa používajú rôzne pomôcky a zvykne sa cvičiť v špeciálne vybavenej miestnosti. Veľký dôraz sa kladie na precízne prevedenie asán, vychádza z poznatkov anatómie i tradičnej jogy. Vhodná pre všetky úrovne.

  • 5. Je možné s jogou schudnúť?

    Určite áno, je však potrebné si vybrať hodinu, zameranú na silovejšie a dynamickejšie cviky a sekvencie, napr. Power joga, Hot joga, Vinyasa flow… Opäť však platí, že je takisto potrebná úprava stravy a zaradenie kardio cvičenia do svojho plánu.

  • 6. Je joga náboženstvo?

    Nie. Joga je ucelený systém techník, ktorých účelom je dostať telo i myseľ do rovnováhy a vzájomného prepojenia, čo má blahodárne účinky na celý náš systém. Jej cieľom je priniesť pozornosť späť do tela a do prítomného momentu a získať väčšiu kontrolu nad svojou mysľou – myšlienkami a emóciami.

  • 7. Čo je meditácia?

    Meditácia je tréning pozornosti, pri ktorom sa nesnažíme myšlienky či emócie vypnúť ani potlačiť, ale naopak, všimnúť si ich a nerozvíjať ich ďalej. Meditácia je o privádzaní pozornosti do prítomnosti, bez toho, aby sme ju nechali potulovať sa, vymýšľať príbehy, vytvárať domnienky alebo hodnotenia. Pravidelnou meditáciou sa dokážeme naučiť byť menej reaktívny k tomu, čo prichádza, nenechať sa strhnúť emóciami či myšlienkami, získať od nich odstup. Meditácia nás učí trpezlivosti, spomaleniu a prináša emočnú i mentálnu jasnosť.

 +421 910 331 364

 

 

info@tyajoga.sk

Hľadať