utorok, 26 január 2021 19:21

Čo je stres a čo s ním môžeme robiť?

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)

Všetci sa zhodneme na tom, že stres je pre nás zlý. Ale prečo by stres prežil evolúciu, keby bol pre nás len škodlivý? 

Väčšina mojich klientov sú zaneprázdnení ľudia. Manažéri, podnikatelia, právnici, ajtíčkári, riaditelia, alebo ľudia s iným sedavým zamestnaním. Jednoducho ľudia, ktorí trávia hodiny za počítačom, na telefóne alebo nekonečných meetingoch. A každý jeden z nich prichádza na jogu s úmyslom nájsť úľavu od fyzickej bolesti a mentálneho stresu. Fyzická bolesť, ako dôsledok nesprávneho držania tela a nedostatku pohybu a mentálny stres z množstva zodpovedností a úloh na ich to-do liste.


Neznamená to, že ja, ako lektorka jogy, stres nezažívam. Jednoducho, stres je súčasťou života a na to, aby sme sa s ním naučili vychádzať, je dobré mu rozumieť.


Stres nám zachraňuje prdel


Všetci sa zhodneme na tom, že stres je pre nás zlý. Ale prečo by stres prežil evolúciu, keby bol pre nás len škodlivý?
Stresová reakcia sa vyvinula veľmi dávno, keď naši predkovia čelili život ohrozujúcim situáciám, takmer na dennom poriadku. Evolúcia nás našťastie vyzbrojila skvelým nástrojom, ako tieto výzvy prekonať – odpoveď na stres. Akonáhle sa ocitneme v nebezpečenstve, náš mozog spustí poplach, ktorým nám dokáže zachrániť prdel. Malá časť mozgu, hypotalamus, vysiela nervový impulz do nadobličiek, ktoré začnú produkovať stresové hormóny – adrenalín a kortizol, okrem iných. Tieto hormóny regulujú, ako sa cítime a sú nevyhnutné pre naše prežitie.

Aké sú prejavy stresovej odpovede?


- Zrýchlená srdcová činnosť (srdce bije rýchlejšie, aby stíhalo pumpovať krv do svalov)
- Svaly sa aktivujú, aby boli pripravené na akciu – útok alebo útek
- Dýchanie sa zrýchľuje (aktívne svaly potrebujú viac kyslíka)
- Trávenie sa spomaľuje (útok a/alebo útek sú v tej chvíli dôležitejšie, ako trávenie potravy)
- Potenie
- Zúženie zreníc
- Krvné cievy sa zúžia (v prípade zranenia neprídeme o toľko krvi)
- Zrýchlené kognitívne schopnosti
- Zrýchlené reakcie

Všetky tieto prejavy stresovej odpovede sú úplne normálne a dokonca nevyhnutné na to, aby sme stresovú situáciu zvládli v pohode.
Avšak, má to jeden háčik. Na rozdiel od zvierat, ktoré sa po odznení stresovej odpovede, vrátia do normálneho pokojového stavu, my ľudia si to komplikujeme premýšľaním. Dokážeme sa k nebezpečnej situácii vrátiť v spomienkach alebo naopak, premýšľať nad budúcim možným nebezpečenstvom, ktoré sa mnohokrát nikdy neudeje. Nechápte ma zle, schopnosť predvídať možné riziká je takisto dielom evolúcie a rozvoja mysle a určite nám to ušetrilo kopec nepríjemných situácií. Avšak problém je, ak nás táto schopnosť mysle ovládne. Myseľ je úžasný sluha, ale veľmi zlý pán.


Ešte aj dnes, keď žijeme v relatívne veľmi bezpečnom a pohodlnom prostredí, sa do stresu dostávame len tým, že premýšľame nad tým, čo ak, čo by bolo keby, a robíme všetko preto, aby sme nad životom získali čo najväčšiu kontrolu a aby sme sa vyhli nepríjemnostiam. Problém je, že sa nechávame nalákať do pasce mysle a prílišného premýšľania. Zatiaľ čo minulosť už nezmeníme a budúcnosť zostáva zahalená tajomstvom, to, čo pod kontrolu dostať môžeme je naša myseľ.


Predtým, ako popíšem, čo so stresom možno robiť, rada by som spomenula ešte jednu zaujímavú štúdiu o strese. Tá hovorí o tom, ako ľudia, ktorí rozmýšľajú o strese pozitívne, sú negatívnymi účinkami stresu zasiahnutí oveľa menej, ako tí, ktorí si o strese myslia, že je zlý. Len tým, že zmeníme spôsob nahliadania na to, čo sa deje, dokážeme výrazne zmeniť dopad na naše zdravie. Funguje to vďaka oxytocínu, ktorý aj napriek tomu, že je súčasťou stresovej reakcie, sa nazýva hormónom lásky. Vylučuje sa pri objatí a tiež pri pôrode, kedy u matiek znižuje bolesť a spôsobuje zamilovanie sa do dieťaťa. V strese sa tento hormón vylúči, pretože dokáže zabrániť zúženiu ciev a vďaka tomu, nemá stres tak negatívny dopad na naše srdce! Doslova zabudovaný ochranný systém v samotnej stresovej reakcii. Na to, aby tento mechanizmus fungoval, však musíme zmeniť svoj prístup k stresu. Prečo ho brať negatívne, keď ho môžeme vnímať, ako dočasný energetický boost, ktorý nám pomôže zvládnuť výzvu?


Samozrejme, ak sa stres stane chronickým a my sa nedokážeme prepnúť do normálneho stavu, vtedy je to naozaj problém.

Ako prekonať stres


1. Pozorujte dych


Možno si poviete, „Wow, to je jednoduché“, alebo naopak „Čo? To nemôže byť predsa tak jednoduché!“
Skúste si to hneď teraz. Sadnite si pohodlne. Zavrite oči a všimnite si svoj dych, bez potreby doň vstupovať. Pozorujte prirodzenú vlnu nádychu a výdychu. Položte si ruky na brucho a precíťte, ako váš dych ovplyvňuje pohyb v tele. Uvoľnite sa čo možno najviac. Neexistuje možnosť, že by ste to robili nesprávne, aj keď sa vám bude zdať, že kvôli myšlienkam sa nedokážete na dych stopercentne sústrediť. Vždy, keď si to všimnite, jemne preneste pozornosť späť k dychu.
Spomeňte si na toto cvičenie vždy, keď budete pociťovať stres, aj keby to malo byť len na 1 až 5 minút. Na začiatku je vždy jednoduchšie robiť toto cvičenie po kratšiu dobu, ale častejšie.

2. Každý deň možno stihnúť len toľko, čo sa za deň dá stihnúť


Pamätám si, ako som si robievala každý deň zoznamy úloh, len preto, aby som na konci dňa zistila, že som mnohé veci nestihla. Samozrejme, že som sa z toho necítila najlepšie. Až som jedného dňa pochopila, že problémom sú len moje prehnané očakávania a plánovala som si toho na každý deň až príliš veľa. Navyše každý deň sa môže udiať niečo nepredvídateľné – choré dieťa, prasknuté potrubie, pokazené auto, bolesť hlavy... a naše plány sú fuč. Moja rada znie, že ak si už chcete urobiť zoznam úloh, buďte realistickí. Berte do úvahy, že sa potrebujete najesť, oddýchnuť si, zacvičiť, stráviť čas s rodinou a blízkymi. A určite nastanú dni, kedy sa budete naplno venovať len práci a na nič iné nezostane čas, ale malo by ísť skôr o výnimku, ako pravidlo.


3. Dobre sa starajte o svoje telo a myseľ


Odkedy sa venujem učeniu jogy, fascinuje ma, ako si my ľudia myslíme, že naše telo a myseľ sú nevyčerpateľnými zdrojmi kreativity, energie a zdravia. A ono to pravdou je, ale len vtedy, ak nájdeme rovnováhu medzi prácou a voľným časom. Čo to znamená? Pre každého asi čosi iné (vopred sa ospravedlňujem, ale presný návod neexistuje). Dá sa na to prísť len z vlastnej skúsenosti. Ak sa cítite nekreatívny, pociťujete nízku energiu, únavu, priberáte alebo naopak výrazne chudnete, nespíte, bolieva vás telo, hlavou vám beží milión myšlienok naraz a myslíte si o sebe to najhoršie, potom je čas na zmenu! Vyskúšajte nasledovné:


A) Zaraďte cvičenie a pohyb do svojej dennej rutiny
Pre niekoho skutočná výzva, ale verte mi, že po hodinách sedenia, sa vám vaše telo za polhodinovú prechádzku na čerstvom vzduchu poďakuje miliónkrát viac, ako za seriál na Netflixe. Cvičenie nemusí byť dlhé a ani náročné, už 15 – 30 minút denne spraví zázraky.


B) Počítač a ani mobil nie sú najlepšími parťákmi k vášmu obedu či káve


Dajte si tú námahu a vyhraďte si na obed či kávu pokojnú chvíľu, ideálne v tichu. Neriešte mobil a ani emaily. Je dokázané, že ľudia, ktorí si robia pravidelné prestávky, počas ktorých skutočne vypnú, sa k práci vrátia osviežení a oddýchnutí a ich efektivita rastie. A je takisto dokázané, že keď jeme s plnou pozornosťou, zvyčajne zjeme len toľko, koľko naozaj potrebujeme, keďže chvíľu trvá, kým sa signál o tom, že sme plní, dostane do mozgu.


C) Prejdite sa na čerstvom vzduchu
Či u ide o nákup potravín, prechádzku so psom alebo vypočutie podcastu, prechádzajte sa na čerstvom vzduchu čo najviac. Chôdza je najlepším prirodzeným pohybom a v spojení s čerstvým vzduchom pôsobí skvele na náš mozog, srdce a pľúca.


D) Choďte spať pred polnocou
Dobrý spánok je základ zdravia a pohody! Žiadne zdravé jedlo ani cvičenie nebudú fungovať bez dostatočného spánku. Vyhnite sa silnému svetlu a obrazovkám aspoň 1-2 hodiny pred tým, ako sa chystáte spať, čím podporíte vyplavenie melatonínu – spánkového hormónu. Nevečerajte príliš neskoro a obmedzte príjem kofeínu, ak máte problém so spánkom.


4. Nájdite si aktivitu, pri ktorej sa prenesiete do stavu flow (prúd, tok)


V pozitívnej psychológii sa stav flow popisuje, ako mentálny stav, ktorý človek dosiahne pri činnosti, do ktorej je naplno ponorený, cíti sa nabudený, naplno prítomný a užíva si ju.
A som presvedčená, že takúto aktivitu má úplne každý! Akurát, že ju ešte možno pre seba neobjavil. Možno je to niečo fyzické ako cvičenie, beh či joga, alebo naopak kreatívna činnosť – fotografia, maľovanie či pečenie. Jednoducho, nájdite si činnosť, ktorá do vášho života prinesie radosť a ľahkosť.


5. Pozor na sklony k perfekcionizmu.


Nik z nás nie je dokonalý a všetci sme dokonale chybní. Naučte sa odpustiť nedokonalosť sebe aj ostatným. To je prvý krok potrebný k láskavejšiemu a pohodovejšiemu životu. Verte mi, ak sa vám aj podarí odstrániť chybu, na ktorú sa aktuálne sústredite, zaručene hneď nájdete ďalšiu. A nemyslím tým, že máte stagnovať alebo sa nikam neposúvať, ale zmeniť perspektívu. Prestaňte sa na seba pozerať, ako na klbko chýb a nedokonalostí a začnite na sebe oceňovať to dobré a jedinečné. Ak neviete o ničom takom je to len preto, že ste sa dlho sústredili na negatívne veci a nepoznáte sa z tej pozitívnej stránky. Prestaňte sa sústrediť na to, čo nedokážete urobiť a začnite prehlbovať schopnosti a vlastnosti, ktoré sú vašou silnou stránkou, pretože tie sú práve tým, čo svet naokolo vás potrebuje.


6. Človek mieni, pán boh mení


Boh, Energia, Vesmír, Život – nazvime to, ako chceme, asi viete, čo mám na mysli. Nikdy nebudeme mať život a okolnosti pod kontrolou. Akonáhle sa prichytíte, že stresujete nad niečím, nad čím nemáte kontrolu, pustite to. Ak čítate tento článok, znamená to, že ste prežili mnoho výziev a nebezpečenstiev a pravdepodobne sa mnohé z vašich katastrofálnych scenárov neudiali. Každý sme zodpovedný len a len za svoje skutky a reakcie! Kedysi som sa snažila napraviť okolie a vinu za svoju nespokojnosť či nešťastie som hádzala na ostatných. Skutočná zmena nastala, keď som konečne zobrala opraty svojho života do vlastných rúk a prebrala plnp zodpovednosť za seba. Verte mi, nikomu na vás nezáleží toľko, ako vám samým.


7. Neexistujú chyby, len ponaučenia.


Určite ste to už počuli, som si istá. Ale občas, potrebujeme počuť veci viackrát, kým ich naozaj strávime.
Vždy, keď som mala urobiť niečo prvýkrát, alebo ma čakala zmena, bola som vystrašená a „zamrznutá“. Tak som sa bála chýb a nedokonalosti, že som radšej neurobila vôbec nič. A trpela som v nečinnosti. Pokým som nepochopila dve veci: za prvé, neexistuje spôsob, ako sa v niečom stať profíkom, bez toho, aby nám to najskôr išlo naprd. A je to úplne naprd, viem. Ale ak nájdete iný spôsob, dajte mi vedieť.
A za druhé mi došlo, že väčšinou, jediný človek, ktorý vie, že som urobila chybu, som ja sama. A som to ja sama, ktorá si sype popol na hlavu. Práve tieto chvíle sú príležitosťou pestovať k sebe láskavosť a súcit. Pravdou je, že všetci sme len deti na ihrisku života, bez ohľadu na vek, akademický titul, či výšku bankového konta. Neberme sa tak vážne a začnime každé zlyhanie brať ako príležitosť naučiť sa niečo lepšie, alebo nájsť iný, vhodnejší spôsob.


Na to, aby sme žili v menšom strese a vo väčšej prítomnosti, nemusíme byť géniom a fandím vám, ak ste sa rozhodli vykročiť na túto cestu. Som na nej s vami.

Čítať 243 krát Naposledy zmenené nedeľa, 14 marec 2021 21:14
Viac z tejto kategórie: « Ako jogou predchádzať vyhoreniu?

Napíšte komentár

Hľadať

GDPR Vyhlásenie

Zásady spracovania osobných údajov firmou:

Eva Mamrillová – IČO: 45708533

www.tyajoga.sk

Ochrana osobných údajov a vášho súkromia je pre mňa dôležitá. Pri správe, spracovaní, uchovávaní a evidencii osobných údajov sa riadim zákonom č. 18/2018 Z.z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákon o ochrane osobných údajov“).

Poskytnutie vašich osobných údajov je vždy dobrovoľné na základe vlastného rozhodnutia. Tieto údaje môžu byť u nás spravované a evidované na základe právneho dôvodu (zmluvný vzťah, fakturačné údaje a pod.) a/alebo na základe vami udeleného súhlasu, a to na účely ako je posielanie ponúk, informácie o službách emailom a spravovanie spoločnej komunikácie.

Tento súhlas je kedykoľvek odvolateľný; Vašu žiadosť o odvolanie môžete poslať na e-mailovú adresu: info@tyajoga.sk alebo na adresu sídla spoločnosti: Podhradík 55, Prešov 08006. Rovnako na týchto adresách môžete získať odpovede na vaše otázky. Súhlas je daný na dobu určitú po dobu 5 rokov. Po období 5 rokov budú údaje z našej databázy vymazané.

V prípade, že spolupracujem s tretími stranami (spracovanie účtovníctva, iné administratívne úkony) sú tieto tretie strany zmluvne viazané mlčanlivosťou.

Plné znenie:

Zásady spracovania a ochrany osobných údajov

Ak ste našim zákazníkom, odberateľom noviniek, alebo návštevníkom webu, zverujete nám svoje osobné údaje (meno, priezvisko, email a telefónne číslo). Sme zodpovední za ich ochranu a zabezpečenie. Zoznámte sa, prosím, s ochranou osobných údajov, zásadami a právami, ktoré máte v súvislosti s GDPR (nariadenie na ochranu osobných údajov).

Správca

Eva Mamrillová, IČO: 45708533, so sídlom: Podhradík 55, Prešov 08006. Prevádzkujem webovú stránku www.tyajoga.sk a Vaše osobné údaje spracovávam ako správca, t.j. určujem, ako budú osobné údaje spracovávané a za akým účelom, po akú dlhú dobu a vyberám prípadne ďalších spracovateľov, ktorí mi so spracovávaním budú pomáhať.

Kontaktné údaje

Eva mamrillová, info@tyajoga.sk, 0910 331 364

Prehlásenie

Prehlasujem, že ako správca vašich osobných údajov spĺňam všetky zákonné povinnosti vyžadované platnou legislatívou, najmä zákonom o ochrane osobných údajov a GDPR, a teda že:

– budem spracovávať vaše osobné údaje len na základe platného právneho dôvodu, a to predovšetkým oprávneného záujmu, plnení zmluvy, zákonnej povinnosti, alebo udeleného súhlasu,
– plním podľa článku 13 GDPR informačnú povinnosť ešte pred začatím spracovania osobných údajov,
– umožním a budem vás podporovať pri uplatňovaní a plnení vašich práv podľa zákona o ochrane osobných údajov a GDPR.

Rozsah osobných údajov a účely spracovania

Spracovávam osobné údaje, ktoré mi zveríte vyplnením kontaktného, alebo registračného formuláru z nasledujúcich dôvodov (pre naplnenie týchto účelov):

Poskytovanie služieb, plnenie zmluvy

Vaše osobné údaje v rozsahu meno, priezvisko, telefónne číslo, e-mail, prípadne fakturačná a dodacia adresa, nevyhnutne potrebujem pre plnenie zmluvy (zaslanie potvrdenia o rezervácie, komunikácia ohľadom zmeny rezervácie, prípadne odoslanie tovaru). V kontaktných formulároch potrebujem tel. číslo a e-mail na spätné kontaktovanie potenciálneho zákazníka.

Vedenie účtovníctva

Ak ste zákazník, vaše osobné údaje (fakturačné údaje) nevyhnutne potrebujem, aby sme vyhoveli zákonnej povinnosti pre vystavovanie a evidenciu daňových dokladov.

Marketing – zasielanie e-mailov

Vaše osobné údaje (e-mail a meno) a údaje dostupné cez marketingové nástroje webu využívam za účelom zasielania obchodných oznámení. Pokiaľ ste prejavili vyplnením kontaktného formuláru, alebo dokončením rezervácie záujem o moje služby, predpokladám na základe toho aj Váš záujem o ďalšie zaujímavé novinky. Tie môžeme zasielať po dobu 5 rokov od poslednej objednávky. V prípade, že si neželáte novinky dostávať, sa môžete odhlásiť prostredníctvom linku v každom zaslanom e-maili. Vaše osobné údaje si ponechávame po dobu behu premlčacích lehôt, pokiaľ zákon nestanoví dlhšiu dobu na ich uchovávanie, alebo sme v konkrétnych prípadoch neuviedli inak.

Cookies

Používanie cookies môžete na svojom počítači zakázať.

Zabezpečenie a ochrana osobných údajov

Chránim vaše osobné údaje v maximálnej možnej miere. Prijímam technické a organizačné opatrenia, ktoré bránia zneužitiu, poškodeniu, alebo zničeniu vašich osobných údajov.

Predanie osobných údajov tretím osobám

K vašim osobným údajom nemá prístup žiadna ďalšia strana. Je možné, že sa v budúcnosti rozhodnem využiť aplikácie, alebo sprostredkovateľov pre uľahčenie a skvalitnenie spracovania dát.

Predávanie dát mimo Európsku úniu

Dáta spracovávam výhradne v Európskej únii alebo v krajinách, ktoré zaisťujú odpovedajúcu úroveň ochrany na základe rozhodnutia Európskej komisie.

Vaše práva v súvislosti s ochranou osobných údajov

V súvislosti s ochranou osobných údajov máte rad práv. Pokiaľ budete chcieť niektoré z týchto práv využiť, prosím, kontaktujte ma prostredníctvom e-mailu: info@tyajoga.sk

-Máte právo na informácie, ktoré je plnené už touto informačnou stránkou so zásadami spracovania osobných údajov.
–Vďaka právu na prístup ma môžete kedykoľvek vyzvať a ja vám doložím v lehote 10 dní, aké vaše osobné údaje spracovávam a prečo.
-Ak sa u vás niečo zmení alebo zistíte, že vaše osobné údaje sú neaktuálne, alebo neúplné, máte právo na doplnenie a zmenu osobných údajov.
–Právo na obmedzenie spracovania môžete využiť, pokiaľ sa domnievate, že spracovávam vaše nepresné údaje, domnievate sa, že ich spracovávam nezákonne, ale nechcete všetky údaje zmazať, alebo pokiaľ ste vzniesli námietku proti spracovaniu.
-Obmedziť môžete rozsah osobných údajov, alebo účel spracovania. (Napr. odhlásením z newslettera obmedzujete účel spracovania pre zasielanie obchodných oznámení).

Právo na vymazanie: Vašim ďalším právom je právo na vymazanie všetkých údajov. V takom prípade vymažem všetky vaše osobné údaje z môjho systému aj zo systémov všetkých čiastkových spracovateľov a záloh. Na zaistenie práva na výmaz potrebujeme 10 dní.

V niektorých prípadoch som viazaní zákonnou povinnosťou a napr. musím evidovať vystavené daňové doklady v lehote stanovenej zákonom. V tomto prípade teda zmažem všetky také osobné údaje, ktoré nie sú viazané iným zákonom. O dokončení vymazania vás budem informovať  e-mailom.

Sťažnosť na Úrade na ochranu osobných údajov. Ak máte pocit, že s vašimi údajmi nezaobchádzam v súlade so zákonom, máte právo sa so svojou sťažnosťou kedykoľvek obrátiť na Úrad na ochranu osobných údajov. Budem veľmi rada, ak budete najprv o tomto podozrení informovať mňa, aby som mohla prípadné pochybenia napraviť.

Odhlásenie zo zasielania newsletterov a obchodných oznámení. E-maily s inšpiráciou, článkami, či produktami a službami vám zasielam, ak ste mojím klientom na základe oprávneného záujmu.

Ak klientom ešte nie ste, posielame vám ich iba na základe vášho súhlasu. V oboch prípadoch môžete ukončiť odber našich e-mailov kliknutím na odhlasovací odkaz v každom zaslanom e-maili.

Mlčanlivosť

Dovoľujem si vás uistiť, že pri spracovávaní vašich osobných údajov zachovám svoju povinnosť mlčanlivosti o osobných údajoch a o bezpečnostných opatreniach, ktorých zverejnenie by ohrozilo zabezpečenie vašich osobných údajov. Táto mlčanlivosť pritom trvá aj po skončení záväzkových vzťahov s nami. Bez vášho súhlasu nebudú vaše osobné údaje vydané žiadnej inej tretej strane.

Tieto zásady spracovania osobných údajov platia od 25. 5. 2018 a nahrádzajú predchádzajúcu ochranu osobných údajov.